Jaaroverzicht 2017 SC Purmerland 1

Een voorbij gevlogen voetbaljaar welke bijna voelt als 90 minuten, is weer voorbij geraasd. Een jaar die diepte- maar ook zeker hoogtepunten kent.

Helaas begon het jaar 2017 met een dieptepunt. De winterstop werd opgezocht met een reeks van tien ongeslagen duels, een reeks die vertrouwen zou moeten geven richting de topper tegen kampioen Knollendam. Helaas kregen wij in dit duel een oorwassing van maar liefst 7-1, dit deed pijn, heel pijn. In de voetbalwereld is er gelukkig altijd weer een volgende wedstrijd. Deze was tegen wederom en concurrent, SDOB. Deze werd met 3-1 gewonnen, waarna door een aantal opgezegde clubs er ruim een maand niet gespeeld werd. Deze lange periode van geen wedstrijden, had ons zichtbaar geen goed gedaan. Puntenverlies tegen laagvliegers Jisp, GSV en Schellinkhout waar hierin zware tegenvallers, tegenvallers die ons bijna de “kop” zouden kosten. Streekgenoot Oosthuizen loodste ons, ondanks ons verlies tegen Sporting S, op de laatste speeldag richting de nacompetitie.

Een plek in de nacompetitie die op basis van de eerste seizoenshelft dik en dik verdiend was, maar op basis van de tweede seizoenshelft als een verassing gezien mag worden. Door aantal opzegging van clubs, kwamen er steeds meer plaatsen vrij in de 4e klasse. Zo promoveerde Oosthuizen zonder één wedstrijd te spelen in de nacompetitie en had SDOB aan één overwinning genoeg om te promoveren. Ons pad richting de 4e klasse was nagenoeg ook een uitgerolde rode loper, maar toch wat complexer.

Twee keer een goed resultaat tegen Kwiek’78, zou volstaan voor promotie. Het werd echter één overwinning met één doelpunt te weinig en een waslijst aan geschorste spelers. Enigszins gehavend begonnen wij aan promotiekans nummer twee. Dit keer in een poule met VESDO en Nieuwe Niedorp, waarin de nummers één en twee zouden promoveren naar de 4e klasse. De kans werd echter nog groter, doordat de beste nummer 3 van de nacompetitie poules ook zouden promoveren. De eerste wedstrijd werd uit met 2-1 verloren van Nieuwe Niedorp, de tweede wedstrijd tegen VESDO werd overtuigend met 5-0 gewonnen. Hierdoor was promotie naar de 4e klasse eindelijk een feit.

Seizoen 2017-2018 is gelukkig weer voorzien van twee heerlijke streekderby’s, zowel Ilpendam als SDOB zitten bij ons ingedeeld. Iedereen had ook gehoopt op dorpsgenoot I.V.V, maar zij werden helaas elders ingedeeld. Met een aantal nieuwe spelers overgekomen van andere verenigingen, de JO-19 en lagere elftallen kreeg onze selectie weer wat nieuwe impulsen. Daarentegen heeft onze dragende kracht Mike Fontaine aan het begin van dit seizoen te horen gekregen dat voetballen er voor hem niet meer in zou zitten, een serieuze aderlating voor Purmerland. Nu, bijna 3 maanden verder, is er toch nog lichtpuntje te vinden aan de horizon, de kans is mogelijk dat Mike gewoon weer binnen de witte lijnen kan vlammen, gelukkig!   Dat het op voorhand een loodzwaar seizoen zou worden, was duidelijk. Dit blijkt ook wel uit de huidige uitslagen. Als er aan scorebord journalistiek gedaan wordt, kan er gezegd worden “Purmerland is kansloos in de 4e klasse”. Wie de wedstrijden gezien heeft weet dat dit niet helemaal juist is. De uitslagen tegen bijvoorbeeld RCZ, Rood Wit Zaandstad en Saenden hadden, gezien het spelbeeld, zomaar in ons voordeel kunnen uitvallen. Zoals aangegeven, de uitslagen doen echter anders vermoeden. Voorlopig blijven wij steken op vier behaalde punten, behaald tegen op voorhand titelkandidaten WSV30 en SVA. De mooiste wedstrijd van 2017, tegen Ilpendam, is dit jaar helaas afgelast vanwege de hevige sneeuwval. Er staat nog wel een hele mooie en zeker ook belangrijke wedstrijd op het programma tegen streekgenoot en directe concurrent SDOB. Deze wedstrijd wordt aanstaande zondag (17-dec) gespeeld op Purmerland en valt onder de noemer “Super Sunday”. Een wedstrijd om van te watertanden! 2018 moet ons jaar gaan worden.

Er vanuit gaande dat wij over exact een jaar het jaaroverzicht 2018 kunnen beginnen met “Nog een jaar 4e klasse”, wensen wij iedereen een sportief maar vooral een gezond en gelukkig 2018 toe.